Friday, 17 June 2011

Pengajaran : KisAH Si aBaNG n Si aDiK

[jom_07.png]

solat 5 waktu sehari semalam....
  hukumnya ??? mestilah WAJIB kan ?
Tau x pe...

Nak tak dengar cter...cter ni sye dapat dr buku mastika...betul kot...sekadar pengajaran bersama...Jom dgr sye bercerita...

Macam ni,,,ada sepasang adik beradik..maksud sye si abang dan si adik...si abang kurang sedikit dalam segi keagamaan,,especially bab2 sembahyang ny kan..memang jarang2 buat..jarang2 solat...Tapi berbeza pula dengan si adiknya...Adiknya kuat beramal ibadah...rajin mengerjakan ibadah sunat dan wajib...

sampailah 1 ketika ni,,si adik meninggal dunia...dan dikebumikan seperti biasa....

Malam itu,,si abang memeriksa beg dompetnya..nak ambil duit..nak minum kopi kat warung berdekatan katanya...tapi bila di check2..tak ada pulak beg dompetnyai tu...baru si abang teringt..beg dompetnya d bawa semasa menggali kubur adikny...

Masalah tu pun ditanyakan pada Pak Imam...Lalu si abang pun bertanya pada Imam. Pendapat imam utk menyelesaikan masalahnya...al-maklumlah,,kalau ic hilang..kena ganti. Apa yang nak buat d bayar:?

Pak imam pun kata,," Kita gali balik kuburnya "

Si Abang pada mulanya tak setuju...tapi terpaksa akur..kerana mahu kembali beg dompetnya...

apabila digali balik,,alamkah terkejutnya si abang dan ahli jemaah yang hadir,,jenazah si adik yang baru saja dikebumikan bagaikan dicakar-cakar...

si abg pelik..pelik yang teramat sangat..yelah,,si adik bukannya seperti dirinya..si adik seorang yang kuat pegangan agama,,tapi mengapa jenazahnya sebegitu rupa ?

Lalu si abang bertanya pada imam yang turut sama menyaksikan keadaan jenazah adiknya...

si imam pada mulanya menggeleng-gelengkan kepala...menurut imam,,adiknya memang rajin solat,,tapi kerap kali melambat2 kan solat,,,sesudah azan,,x tros menunaikan solat,,,tapi bertangguh lagi..melambat2 kan solat...tapi tak meninggalkan solat....

si abang terpaku..tak tau nak katakan apa lagi,,,

si adik yang hanya melambat2 kan solat,,,sudah sedemikian balasannya,,inikan pula dirinya yang langsung dan jarang2 sekali menunaikan solat.....

si abang menangis di situ juga...menangis dengan tangisan keinsafan...penyesalan...

si abag mulai insaf dan sedar...mulai hari itu,,si abang tak lagi meninggalkan solat,,bahkan,,tak melambat2 kan solat dan kerap solat berjemaah di surau dan masjid2 berdekatan...

itulah kisahnya...sekadar pengajaran....

MORAL OF THE STORY : jangan tinggalkan solat dan jangan lambat2 kan solat....SolaT Itu TiaNG aGAma...Ingat ye kwn2...dan pembaca sekalian...

saya bukan nak berlagak ala2 ustazah,,,,tapi sekadar saling ingat mengingati antara satu sama lain...insyaAllah...semoga kite semua insaf..dan memperbaikkan lagi ibadah kite,,especially ibadah solat....

InsyaAllah...

:))....wassalam...:))

No comments:

Post a Comment