Friday, 17 June 2011

Kisah pOHON2 syURga...:)

[jom_02.png]

kISAH pohon2 di syurga ini sye tuliskan semula,,,,sye imbas kembali dari ceramah ustaz Padzil b Saring...Guru besar sekolah agama saya....hehe...

macam yg kwn2 pernah dengr,,,kalau kite di kebumikan nanti,,dan sudah pun siap dtanam...jika penghuni kubur sebelah menjerit diseksa...kite juga mampu untuk mendengar jeritan,,,pekikan mereka kan ?

Tapi pernah tak kwn2 dengar kisah seorang hamba Allah yang berasa cukup cemburu melihat seorang lagi hamba Allah di Syurga...

Kenapa ? Kenapa dye cemburu ? Sedangkan nikmat di syurga tak ada tolok bandingnya ? jadi kenapa hamba Allah itu cemburu ? Ha,,,,macam ni kisahnya...

Ada dua hamba Allah yang di ceritakan ustaz waktu tu..waktu tu sye berusia 10 tahun jer,,,kecik2 lagi,,tapi cter tu sye still lg ingat..masih fresh lagi story tu kat dalam kepala ni,,,hehehe

Hamba Allah tu cemburu sebab di halaman kawasan hamba Allah yg lagi sorang tu ada banyak pepohon yang lebat dengan buah2an...bukannya di kawasannya tak cukup buah2an,,tapi di kwasan hamba Allah itu,,buah2an nye lebih bnyk,,,pohon3 yang ada di situ juga lain dari yang ada di kwsannya dan kwsan penghuni syurga yang lain....

Lalu hamba Allah yang cemburu itu pun bertanya pada hamba Allah yang lagi sorang tu,,,

" Saudaraku,,kenapa di kawasan lamanmu banyak pohon2 buah2an yang berlainan dengan kawasan ku ? Apakah amalan yang kau lakukan hingga Allah memberimu kelebihan sedemikian rupa ? "

Lalu hamba Allah yang dicemburui itu pun menjawab,,

" Inilah balasan aku..balasan yang Allah berikan kerana Aku bnyk berzikir...pohon2 ni semua adalah hadiah Allah dari amalan zikir yang aku lakukan saban hari semasa aku hidup di dunia..."

Hamba Allah yang cemburu itu hanya tertunduk...menyesal yang teramat sangat...kerana tak bnyk berzikir semasa hayatnya....

Jadi,,syukurlah,,kite masih hidup dan masih berpeluang lagi untuk merebut pepohon syurga itu....jadi bnyakkanlah berzikir ye kwn2...

InsyaAllah,,pasti akan ada pepohon itu buat kite d syurga kelak,,,insyaAllah....Amin....

MORAL OF THE STORY : bnyk2 kan lah berzikir ye...:)))....wassalam....:))

No comments:

Post a Comment