Friday, 16 August 2013

EMAK..... :')

Assalammualaikum semua... apa kaba? hee... lama dah fida tak update blog fida ni.. hope semua yang membaca sihat2 je ye..

Alhamdulillah... ramadhan dah selamat melabuhkan tirainya... syukur... dan syawal menghampiri kita.. dan kian melambai-lambaikan tangan juga.. tinggal lagi seminggu dua lagi tamatlah jengukan syawal untuk kita semua..

Raya tahun ni macam biasa, beraya bersama keluarga tercinta, abah, bang long, adik2 (umi dan fitri).. pagi raya, salam abah, tersentuh hati ini bila tengok wajah abah yang kian dimamah usia.. saban hari bekerja keras untuk membesarkan kami adik beradik...

abang long pulak, segak bergaya dengan baju melayu hitamnya... tepat dengan tema tahun ni.. hitam.. :)

umi dan fitri, kenakalan kamoo berdua kadang2 menguji kesabaran.. tapi ketiadaan kamoo berdua membuatkan akak sunyi sangat...

aku pulak, tambah, tema purple.. sje je.. suka2... dalam diam, hati ni sedih juga, bila kenangkan arwah mak yang telah pergi berjumpa Ilahi...

update fida kali ni nak cerita tentang seorang insan yang bergelar EMAK...

kadang2, fida ada dengar,,, ada terbaca,,, segelintir hamba Allah yang mengeluh dalam menjaga emaknya... apabila si emak membebel marahkannya... fida hanya mampu tersenyum.. dalam hati, doa mudahan hamba Allah itu deberikan hidayah Allah...

kawan2 semua... sedarkah kita semua, seorang ibu itu telah bersusah payah mengandungkan kita selama lebih kurang 9 bulan 10 hari ? cuba kamoo semua letakkan bantal di perut yang beratnya lebih kurang 3 kg, kemudian kamu bawa berjalan kesana kemari... pasti lenguh kan ? tak cukup dengan pantang larang nya, ditambah pula dengan kesan sampingan kepada kesihatan si ibu... tendangan kakimu saat di dalam kandungan.. pasti memilukan bukan ? ALLAH HU AKBAR... :')

11 tahun bagaikan cepatnya masa berlalu... arwah mak Fida pergi kerana Allah sayang dia... ye, Allah sayang dia sangat2.. kan ? hee... :'(... sejujurnya.. fida akui, arwah memang seorang yang cukup tegas.. garang pun ye.. didikan agama sentiasa ditekankan... mengenal apa itu alif...ba...ta...sa.... hingga lah khatam Al-Quran... mengenal A, B, C... hingga lah petah mengarang karanagan novel dan cerpen... mengenal 1, 2, 3... hingga petah mencungak dalam mengira bilangan....

Rotannya tak pernah tinggal... sebulan, 2 gulung rotan buluh disediakan untuk merotan anak2 nya.. tapi kami memang nakal, hari2 kami memang minta untuk dirotan... teringat satu pepatah melayu... sayang anak di tangan-tangankan... tapi arwah x pernah memukul kami dengan tangannya... tak pernah menampar apatahlagi menempeleng kami... bila kami nakal, rotan diambilnya..dirotan di tapak kaki hingga ke betis... sikit pun tak terkena badan... aku sering fikir kenapa ye? dan hari ini, saat dewasa ini, seorang cendekiawan, menyatakan, untuk merotan anak, rotan pada tapak kakinya.. kerana ianya akan membantu perkembangan saraf otak, dan menjadikan anak tersebut bijak akalnya.. dan jangan sesekali pukul anak pada muka, kepala, apatah lagi menarik telinganya.. kerana ianya hanya akan menjadikan anak itu bertambah nakal dan x mendengar kata... kata2 cendekiawan itu membuatkan aku berfikir lagi.. fikir.. dan fikir lah... al-maklumlah... Critical Thinking lah katakan... hee... memeng betul... 100% betul... alhamdulillah... syukur dalam hati dirotan arwah... rasa mahu minta rotannya lagi...

kadang2 si emak, membebel tak sudah, marah akan anaknya yang nakal, setiap pendekatan emak, berbeza.. ada yang nasihat guna cara lembut.. ada yang sedikit kasar.. tapi ketahuilah.. marah mereka kerana mereka sayangkan kita.. mereka mahu kita jadi seorang yang berguna...

kawan2.. jangan pernah mengeluh... jangan pernah mendesah.. saat mak kita bebelkan kita... katupkan bibirmu.. diamkan diri saja... itu ada lah lebih baik...

kalau kita hilang handphone canggih, mahal, kita mampu gantinya.. kita mampu kumpul duit berbulan-bulan untuk membelinya...

TAPI...

jika hilangnya kasih seorang ibu itu... apa kah yang mampu dijadikan pengganti ? adakah bisa diganti dengan emas perak ? adakah bisa diganti dengan rumah dan kereta mewah... takkan mampu.. takkan sama nilainya dengan kasih sayang mak kita....

kamu pasti merindui suara tuanya jika kamu telah kehilangannya... hormati dia.. doakan dia.. sayangi dia.. lindungi dia... bantu mereka... bahagiakan mereka.. in shaa Allah... redha ibu bapa terhadap anaknya ialah redha Allah... takkan dapat keberkatan dan keredhaan Allah jika tiadanya keredhaan  daripada ibu bapa kita... fikirkan teman-temanku... mereka umpama permata yang mahal, tiada gantinya... ALLAH HU AKBAR :')

EMAK kita itu pinjaman dari Allah, bila2 saja akan diambilnya semula.. jadi, hargainya sebelum tiba masa Allah mengambilnya kembali kerana semuanya telah tertulis...

Mari dengarkan lagu ini... sambil menyanyi,, panjatkan doa dan keinsafan dalam hati kita.. semoga kita semua menjadi anak yang soleh dan solehah.. in shaa Allah... Aamiin ya Allah... :)




sampai di sini saja entry fida buat kali ini... kawan2... minta sama2 sedekahkan al-fatihah buat emak masing-masing, tak kira masih hidup ataupun telah pergi ye.. fida pun sama ni.. hee... al-fatihah....

ok kawan2, fida minta maaf kalau entry fida kali ni ada menyinggung perasaan mana2 pihak... sekadar perkongsian bersama... untuk muhasabah diri bersama...

ingin sekali jeritkan ... SAYA SAYANG EMAK SAYA !!!! TERIMA KASIH YA ALLAH KERANA PINJAMKAN EMAK KEPADA SAYA.... ALHAMDULILLAH.... :')

sekian.... coretan ringkas dari si penulis comot... ;) jika panjang umur... kita berwarkah lagi ye... ASSALAMMUALAIKUM WARAHMATULLAH HI WABAROKATU..... :)

Salam ukhuwah...
Feda_penulis comot

No comments:

Post a Comment