Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Friday 7 December 2012

Sediakan payung sebelum hujan....

Assalammualaikum, kawan2 semua...

Alhamdulillah, hari ni Allah berikan saya kesempatan lagi untuk menulis kata2 simple tapi bermakna di blog saya ni.,

Hari ni saya berfikir sedalam-dalamnya. Muhasabah diri.

Saya merenung dedaun pokok rambutan, yang besebelahan rumah saya, saya lihat ada dedaun hijau. Kelihatan muda. Segar. Cantik.

Kemudian saya lihat lagi dedaun yang ada di dahan sebelahnya.. daunnya kelihatan kering. Warna hijau dah tak kelihatan lagi.

Dan angin petang seperti biasa bertiup. Saya masih lagi memandang pada dedaun tadi. Yang anehnya, dedaun hijau jatuh berguguran. Tapi dedaun tua yang kekuningan masih utuh di dahan.

SubhanaAllah.... Sungguh besar ciptaan Allah....

Situasi ini membuatkan saya berfikir. Setiap fenomena yang Allah tunjukkan, ada hikmah disebaliknya. Saya bertanya pada diri saya sendiri. Apa petunjuk Allah untuk semua ini ?

Dan Alhamdulillah. Saya terdetik perkataan SAQARATUL MAUT. Atau dengan erti kata lain ialah KEMATIAN.

Sebut saja suku kata KEMATIAN, pasti semua orang tahu. Apa itu KEMATIAN. Kalau kita tanya pada si anak kecil yang berusia enam atau lima tahun pun, pasti mereka juga tahu, apa itu KEMATIAN.

Sahabat sekalian,

Dari situasi dedaun tadi, kita semua patut sedar. Bahawa KEMATIAN takkan mengenal usia. Tua atau muda, semuanya akan mengahadapi kematian.

Dan tahukah kita, bahawa KEMATIAN itu sakit ? Atau ada yang berpandangan ianya indah ? Mungkin indah jika amal ibadah kita sudah cukup atau melebih3 atau membuak2.. itu mungkin indah...tapi bagaimana pula jika hanya setipis kulit bawang ? Saya sendiri akui, amal ibadah saya tak seberapa... Ya Allah...

Teringat kisah kewafatan junjungan kita, Nabi Muhammad SAW....

Baginda mengatakan sakit, sedangkan malaikat izrail mengatakan bahawa dia telah berusaha untuk mengambil nyawa Rasulullah SAW dengan selembut yang mungkin. Tapi Rasulullah masih lagi merasa sakit. Hinggakan Rasulullah berkata, bagaimana ummatnya nanti menghadapi SAQARATUL MAUT ? Dalam saat itu, saat baginda nazak, baginda masih lagi ingat akan ummatnya...

Jadi renung-renungkan lah sahabat2 dan kawan2 sekalian... saya sendiri merasa takut untuk menghadapi SAQARATUL MAUT ini... tapi apakan daya, kematian itu adalah wajib dan mengingati kematian itu adalah sunat, tetapi meminta kematian itu adalah haram sama sekali.

Konklusinya, nak atau tak nak, kita semua telah Allah tetapkan dan telahpun tertulis di Luh Mahfuz, bila kita akan menghadapi kematian. Hanya Allah sahaja yang tahu. Bila ? Dimana ? Bagaimana ? Kita akan menghadapi kematian...

Cuma di sini, saya ingin mengingatkan dan menasihati kawan2 sambil memberi peringatan pada diri saya sendiri, SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN... Buatlah amal sebanyak yang mungkin... kumpul saham akhirat banyak2... Jangan dikejar kemanisan dunia... Kejarlah dulu kemanisan akhirat... sebab yang kekal menghuni ialah di akhirat nanti. Dunia ini hanyalah persinggahan sebentar. Jadi bersama-samalah kita mengejar kemanisan iman.

Sekadar renungan bersama... Maafkan saya jika ada kesilapan... Okey, selamat beramal.

No comments:

Post a Comment